Een weekend op de Veluwe

Vakanties dichtbij: ze staan op mijn favorietenlijst dicht bij moeders die je was strijken en een restje chocolade vinden in je handtas. Je hoeft niet ver te rijden of te treinen, het vraagt weinig voorbereiding en je kan gewoon na je werk vertrekken om de volgende dag op je bestemming wakker te worden en meteen aan je vakantie te beginnen. Wij huurden een schattig vakantiehuisje op de Veluwe voor een weekendje weg en ik kan het iedereen aanraden. Behalve mensen die niet houden van natuur of gezelligheid, maar laten we stellen dat je dan niet meteen tot mijn target audience hoort.

Jasper verjaarde dit jaar op een donderdag, en om nu de donderdag vrij te nemen en op vrijdag opnieuw te gaan werken, was mij toch te veel van het goede. Daarom besloten we om zijn 31e verjaardag te vieren met een minireisje. Eens ik de leuke trip van Jennie from the Blog naar de Veluwe zag, zocht ik niet verder. Via Airbnb boekte ik the Cottage, een schattig vakantiehuisje van Landgoed Dennenholt

The Cottage ligt net buiten Vierhouten, een charmant dorpje in het noorden van de Veluwe. Het dorp zelf heeft enkele restaurantjes en een buurtwinkel, maar is verder omgeven door heide en bos. Precies wat we willen. Op een wandeling van enkele uren kwamen we geen enkele andere wandelaar of fietser tegen. Akkoord, het was een weekdag in januari, maar volgens onze Airbnb-host is het rond het dorp altijd rustig. Perfect om even weg te zijn van de wereld.

De Veluwe is een uitgestrekt gebied in het midden van Nederland en een deel van dat gebied is erkend als Nationaal Park. Dat park ligt op een dik halfuur rijden van Vierhouten en is ook de thuis van het Kröller-Müller-museum. Op aanraden van onze host planden we ons bezoek op een weekdag. Tijdens weekenden en in het hoogseizoen kan het park best druk worden. Tickets kan je online kopen of gewoon aan de ingang van het park.

Je kan ervoor kiezen om door het park naar het museum te rijden, maar de wandeling was voor ons minstens ⅔ van de pret. Vanaf parking Hoenderloo wandelden we een goede 7 kilometer naar het midden van het park. We spotten twee wilde reeën vanuit de kijkhut, liepen over de rode blaadjes van oud beukenbos en zagen overal sporen van wilde zwijnen. Tegen de middag lunchten we in het mooie Parkpaviljoen voor we het museum zelf bezochten.

Het enige nadeel aan zo’n museum middenin een gigantisch park? Je staat Van Gogh en Picasso te kijken met je modderige wandelschoenen aan. Daar hadden we ons een beetje druk over gemaakt op voorhand, maar we waren zeker niet de enige wandelaars in de kunsttempel. Naast de vaste collectie van moderne kunst en tijdelijke tentoonstellingen, kan je buiten ook het uitgestrekte beeldenpark bezoeken. Daarvoor zou ik aanraden om niet in de winter te komen, want heel wat werken waren nu afgedekt voor de kou en regen.

Het museum sluit om 17u en de beeldentuin al om 16u30, dus hadden we nog een halfuurtje daglicht om uit het Nationaal Park te raken tot bij de auto. Gelukkig kunnen alle bezoekers witte fietsjes gebruiken in het park. Je neemt er gewoon één aan één van de drie ingangen van het park, aan het Parkpaviljoen of aan het museum en laat ze daar ook weer achter. Een superfijn systeem als je wat minder tijd hebt. Op terugweg naar de auto zagen we ook nog een jonge ree in het bos, een prachtige paarse lucht en de maan die groot opkwam van achter de bomen.

Op zaterdag maakten we nog een mooie, frisse wandeling in oud beukenbos. We denken dat we enkele pootafdrukken gezien hebben van de wolvenfamilie die er resideert en zagen zeker sporen van wilde zwijnen, maar de beestjes zelf lieten zich niet zien. Op de terugweg naar Kortrijk maakten we nog een tussenstop in Utrecht, waar het altijd fijn vertoeven is. We brachten een bezoekje aan speelgoedwinkel Pinokkio en kochten plaatjes bij Plato. Een geslaagde driedaagse, die ik iedereen aanraad.